|
Nasz ośrodek to placówka zapewniająca całościową, specjalistyczną terapię i edukację dzieciom i młodzieży ze spektrum autyzmu. Pracujemy w oparciu o autorski program z wykorzystaniem uznanych i cenionych na świecie metod. Zapewniamy intensywny i w pełni zindywidualizowany program edukacyjno-terapeutyczny realizowany w formie zajęć indywidualnych i grupowo w kameralnej atmosferze, z poszanowaniem wyjątkowości i niepowtarzalności każdego dziecka. Naszym podopiecznym oferujemy szeroki wachlarz metod i wszechstronność oddziaływań: poczynając od zajęć terapeutycznych, edukacyjnych, sensorycznych, logopedycznych, poprzez realizację przygotowywanych przez nas różnego rodzaju projektów edukacyjnych, programów szkolnych, czy też innowacji pedagogicznych.
Obecnie w skład Ośrodka wchodzą:
|
|
MODEL PRACY
Podstawą naszej pracy jest Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – szczegółowo opracowany, kompleksowy plan nauczania i terapii dostosowany pod względem treści, metod i środków do indywidualnych potrzeb dziecka. IPET uwzględnia wspólne i skoordynowane oddziaływania nauczycieli, specjalistów i rodziny. Takie kompleksowe oddziaływania terapeutyczne pozwalają maksymalnie wzmocnić rozwój dziecka, zwiększyć zakres jego wiedzy i umiejętności oraz zapobiec różnorodnym wtórnym dysfunkcjom i nieprawidłowościom rozwojowym. IPET realizowany jest na zajęciach indywidualnych i grupowych.
Tworzenie IPET-u poprzedza wielospecjalistyczna ocena funkcjonalna. Odbywa się ona przy udziale specjalistów (psycholog, logopeda, terapeuta SI). Określa kompetencje i deficyty dziecka we wszystkich obszarach jego funkcjonowania ze szczególnym uwzględnieniem kluczowych dla autyzmu aspektów rozwoju jak: komunikacja i poziom rozwoju mowy, samodzielność, procesy sensoryczne, zabawa i aktywność samodzielna, umiejętność współpracy i współdziałania z dorosłym, kontakt wzrokowy, motywacja, zachowania trudne i nietypowe. Jednym z elementów diagnozy jest ocena kondycji rodziny, poznanie jej potrzeb i zasobów w kontekście uczestnictwa w procesie wspierania rozwoju dziecka.
Efektem diagnozy jest uzyskanie całościowego obrazu dziecka a punktem odniesienia przy tworzeniu programu, jego potrzeby, mocne i słabe strony. Główne kierunki działań i cele są zróżnicowane i uzależnione od wieku dziecka jego poziomu funkcjonowania stopnia głębokości zaburzeń.
Priorytetowe działania koncentrują się na: stworzeniu warunków sprzyjających nauczaniu i zapewniających poczucie bezpieczeństwa i komfort psychofizyczny, budowaniu skutecznych strategii porozumiewania się z otoczeniem, regulowanie procesów przetwarzania sensorycznego, rozwijanie umiejętności społecznych, zwiększanie samodzielności w zakresie samoobsługi i czynności życia codziennego, rozwijanie umiejętności zabawy i spędzania czasu.
W pracy z naszymi podopiecznymi stosujemy zasady nauczania ustrukturyzowanego TEACCH. Polega ono na jak najszerszym wykorzystaniu w procesie edukacyjnym pomocy wizualnych i przestrzeganiu zasady stałości i przejrzystości w organizowaniu środowiska pracy dzieci. Obejmuje ono techniki zapewniające optymalne warunki nauczania, poczucie bezpieczeństwa i umożliwiające efektywne nabywanie umiejętności. Polegają one na zapewnieniu w otoczeniu dziecka autystycznego stałych struktur wizualnych i fizycznych.
|