|
Projekt jest finansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz Miasta Białegostoku.
Czas realizacji: od 1 kwietnia 2023 do 31 marca 2025 r.
TERAPIA INDYWIDUALNA
TERAPIA GRUPOWA
ZAJĘCIA INDYWIDUALNE
Terapia psychologiczna
Dzięki terapii psychologicznej możliwe będzie odpowiednie diagnozowanie potrzeb terapeutycznych dziecka, weryfikowanie priorytetów terapii pod kątem tych potrzeb, aby efektywnie realizować wszelkie działania terapeutyczne. Realizacja terapii psychologicznej umożliwi nabywanie przez dzieci umiejętności społecznych i w zakresie teorii umysłu. Konsultacje i porady udzielane rodzicom pomogą im uporać się z wieloma poważnymi problemami dotyczącymi funkcjonowania dziecka, jego zachowania, pozwolą lepiej poznać i zrozumieć specyfikę zaburzeń autystycznych.
Terapia Behawioralna
Główne cele terapii behawioralnej: rozwijanie zachowań deficytowych, redukowanie zachowań niepożądanych, generalizowanie i utrzymywanie rezultatów terapii. Ostatecznym celem terapii jest nauczenie dziecka, jak uczyć się od normalnego środowiska i jak oddziaływać na to środowisko, aby konsekwentnie przynosiło pozytywne rezultaty dziecku, jego rodzinie i innym ludziom.
Terapia Logopedyczna
Celem zajęć będzie usprawnianie zaburzonych funkcji w zakresie mowy werbalnej i ograniczanie deficytów mających miejsce w tym zakresie poprzez stopniowe nabywanie, rozwijanie i podtrzymanie umiejętności niezbędnych do posługiwania się mową w sposób bardziej komunikatywny.
Terapia Pedagogiczna
Celem terapii pedagogicznej jest wyrównywanie deficytów rozwojowych, uczenie dziecka umiejętności z zakresu umiejętności przygotowujących do nauki, kontaktu zadaniowego, komunikacji, samoobsługi oraz umiejętności z zakresu czytania, pisania i podstawowych pojęć matematycznych. Rozwijane będą również umiejętności społeczne z zakresu teorii umysłu, rozumienia i przestrzegania zasad i norm społecznych.
Terapia Sensoryczna
Usprawnianie zaburzeń związanych z odbiorem, przetwarzaniem i integrowaniem bodźców sensorycznych. Zaburzenia te mają olbrzymi wpływ na funkcjonowanie dziecka w środowisku społecznym np. w szkole. Efektywna rehabilitacja w tym zakresie pozwoli dzieciom na łatwiejsze, szybsze dostosowywanie się do warunków je otaczających, znacznie wpłynie na efektywność innych oddziaływań np. pedagogicznych, logopedycznych.
Terapia Usprawniająca Ruch
Celem terapii - jest zwiększenie umiejętności odczuwania własnego ciała, zmniejszenie napięcia mięśniowo nerwowego i psychicznego, a tym samym uzyskanie pełnego rozluźnienia i odprężenia. Wysoki poziom endorfin zwiększa też odporność na stres.
ZAJĘCIA GRUPOWE
Zajęcia uspołeczniające Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
Celem grupowych zajęć uspołeczniających z zakresu Treningu Umiejętności Społecznych jest rozwijanie samodzielności i związanych z nią umiejętności społecznych osób autystycznych wysoko funkcjonujących oraz dzieci z Zespołem Aspergera. W kontrolowanej grupie rówieśniczej na zajęciach terapeutycznych i w sprzyjających warunkach dzieci będą rozwijać niezbędną wiedzę i umiejętności społeczne oraz komunikacyjne.
Zajęcia uspołeczniające Mały TUS
Celem zajęć uspołeczniających jest zwiększenie umiejętności odczuwania własnego ciała, orientacji w jego schemacie, poprawa umiejętności społecznych w zakresie relacji: dziecko–dziecko, dziecko–dorosły. Dzieci te nabędą stosowne do wieku kompetencje społeczne i komunikacyjne oraz będą miały możliwość redukowania stresu i zyskania nowych doświadczeń w ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej.
Zajęcia grupowe z rodzicami "Razem poznajemy świat" dla dzieci w wieku 3-7 lat
Celem zajęć grupowych jest:
Trening Zastępowania Agresji
Trening Zastępowania Agresji zawiera trzy powiązane ze sobą składowe: trening umiejętności społecznych - uczący, co robić, aby osiągać sukcesy społeczne; trening kontroli złości - uczący, czego nie robić w stanie pobudzenia emocjonalnego, dostarczający technik identyfikowania sygnałów złości i reagowania we właściwy sposób; wnioskowanie moralne - uczące rozważania różnych punktów widzenia oraz podejmowania odpowiedzialnych i dojrzałych decyzji.
Klub Młodzieżowy
1. Klub działając w najbliższym środowisku lokalnym zapewnia młodzieży:
2. Szczegółowe cele wychowawcze dotyczą:
Półkolonie terapeutyczne lato/zima
Cele półkolonii terapeutycznych:
Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Białymstoku zorganizowało w dniach 29.07.2024-04.08.2024 r. kolonie terapeutyczne dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu.
Całodobowy wypoczynek odbył się w Centrum Konferencyjno-Bankietowym "ROZŁOGI" Waliły Osada 1, 16-040 Gródek. Uczestniczyło 14 uczestników i 4 terapeutów. Program kolonii został opracowany z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb wychowanków posiadających orzeczenie o niepełnosprawności. Zajęcia prowadzone przez doświadczonych terapeutów z wykorzystaniem specjalistycznych metod, narzędzi i pomocy terapeutycznych.