|
Model TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Communication-Handicapped Children) to podejście edukacyjno-terapeutyczne dostosowane do specyficznych potrzeb osób z autyzmem. Kluczowe elementy tej metody obejmują:
Model TEACCH opiera się na ścisłej współpracy przeszkolonych specjalistów i rodziców/opiekunów. Dzięki konsekwentnemu stosowaniu założeń TEACCH w każdym środowisku, w którym przebywa dziecko – zarówno w domu, jak i w placówkach edukacyjnych – możliwe jest osiąganie najlepszych efektów terapeutycznych. Takie podejście sprzyja rozwojowi niezależności, umiejętności komunikacyjnych, społecznych i adaptacyjnych, maksymalizując samodzielność dziecka w codziennym życiu.
Praca w oparciu o podejście naukowe Stosowanej Analizy Zachowania (ABA) Stosowana Analiza Zachowania (ABA) to zestaw metod i zasad prowadzenia terapii, które pomagają modyfikować zachowania osób ze spektrum autyzmu (ASD). Poprzez analizę i zastosowanie odpowiednich technik, ABA wspiera rozwój umiejętności komunikacyjnych, społecznych i samoobsługowych. Proces uczenia opiera się na systematycznym wzmacnianiu zachowań adaptacyjnych oraz redukcji zachowań niepożądanych za pomocą precyzyjnie dobranych strategii behawioralnych. Dzięki temu dzieci z ASD mogą efektywniej funkcjonować w różnorodnych sytuacjach i stopniowo zwiększać swoją niezależność. PECS to metoda wspierająca osoby z trudnościami w werbalnym wyrażaniu potrzeb, oparta na wymianie obrazków. Opracowana w latach 80. przez Lori Frost i Andy'ego Bondy'ego, jest szczególnie skuteczna w rozwijaniu intencji komunikacyjnej, która często stanowi wyzwanie dla osób ze spektrum autyzmu.
Dzięki PECS osoby z autyzmem mogą nie tylko skuteczniej komunikować się, ale także rozwijać motywację do nawiązywania interakcji z otoczeniem.
AAC – Wspomagające i Alternatywne Metody Komunikacji AAC (Augmentative and Alternative Communication) to zbiór metod i narzędzi wspierających osoby, które nie mogą komunikować się werbalnie. Rozwiązania te są dostosowywane do indywidualnych potrzeb użytkowników, umożliwiając im wyrażanie myśli, potrzeb i uczuć.
AAC otwiera nowe możliwości komunikacyjne dla osób z autyzmem, wspierając ich w codziennym funkcjonowaniu i zwiększając ich niezależność.
Superwizja i konsultacje W naszym ośrodku korzystamy zarówno z zewnętrznej superwizji, jak i wewnętrznych konsultacji (interwizje). Regularne spotkania z doświadczonymi specjalistami oraz interwizje prowadzone przez naszych najbardziej doświadczonych pracowników-konsultantów pozwalają nam na bieżąco doskonalić podejście terapeutyczne i wspierać rozwój całej kadry. Superwizja to proces, w który umożliwia rozwój kompetencji zawodowych i dopasowanie metod do indywidualnych potrzeb podopiecznych. Dzięki tym regularnym konsultacjom i wsparciu, zapewniamy najwyższą jakość usług i skuteczniejszą terapię. |