Metody terapii i wspierania rozwoju osób z ASD stosowane w OSTO

Model TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Communication-Handicapped Children) to podejście edukacyjno-terapeutyczne dostosowane do specyficznych potrzeb osób z autyzmem. Kluczowe elementy tej metody obejmują:

  • Strukturę i przewidywalność, które pomagają osobom z autyzmem lepiej rozumieć otaczający świat dzięki jasnym schematom i uporządkowanemu środowisku.
  • Indywidualizację, zapewniającą dostosowanie programów do możliwości i potrzeb każdego uczestnika.
  • Komunikację wizualną, ułatwiającą orientację w czasie, przestrzeni i wspierającą naukę oraz komunikację poprzez wizualne narzędzia, takie jak harmonogramy czy karty pracy.

Model TEACCH opiera się na ścisłej współpracy przeszkolonych specjalistów i rodziców/opiekunów. Dzięki konsekwentnemu stosowaniu założeń TEACCH w każdym środowisku, w którym przebywa dziecko – zarówno w domu, jak i w placówkach edukacyjnych – możliwe jest osiąganie najlepszych efektów terapeutycznych. Takie podejście sprzyja rozwojowi niezależności, umiejętności komunikacyjnych, społecznych i adaptacyjnych, maksymalizując samodzielność dziecka w codziennym życiu.

 

Praca w oparciu o podejście naukowe Stosowanej Analizy Zachowania (ABA) 

Stosowana Analiza Zachowania (ABA) to zestaw metod i zasad prowadzenia terapii, które pomagają modyfikować zachowania osób ze spektrum autyzmu (ASD). Poprzez analizę i zastosowanie odpowiednich technik, ABA wspiera rozwój umiejętności komunikacyjnych, społecznych i samoobsługowych.

Proces uczenia opiera się na systematycznym wzmacnianiu zachowań adaptacyjnych oraz redukcji zachowań niepożądanych za pomocą precyzyjnie dobranych strategii behawioralnych. Dzięki temu dzieci z ASD mogą efektywniej funkcjonować w różnorodnych sytuacjach i stopniowo zwiększać swoją niezależność.

 
PECS (Picture Exchange Communication System) 

PECS to metoda wspierająca osoby z trudnościami w werbalnym wyrażaniu potrzeb, oparta na wymianie obrazków. Opracowana w latach 80. przez Lori Frost i Andy'ego Bondy'ego, jest szczególnie skuteczna w rozwijaniu intencji komunikacyjnej, która często stanowi wyzwanie dla osób ze spektrum autyzmu.

  • Wymiana obrazków: uczestnik używa kart z obrazkami do wyrażania potrzeb i nawiązywania kontaktu.
  • Prostota i skuteczność: metoda jest przystępna w użyciu i przynosi szybkie efekty, szczególnie na początkowym etapie pracy nad komunikacją.
  • Rozwój umiejętności: PECS wprowadza stopniowe etapy, od prostych wymian obrazków po budowanie zdań i podstawowe rozmowy.

Dzięki PECS osoby z autyzmem mogą nie tylko skuteczniej komunikować się, ale także rozwijać motywację do nawiązywania interakcji z otoczeniem.

 

AAC – Wspomagające i Alternatywne Metody Komunikacji 

AAC (Augmentative and Alternative Communication) to zbiór metod i narzędzi wspierających osoby, które nie mogą komunikować się werbalnie. Rozwiązania te są dostosowywane do indywidualnych potrzeb użytkowników, umożliwiając im wyrażanie myśli, potrzeb i uczuć.

  • Metody wspomagające: Wykorzystanie technologii, takich jak komputery, tablety czy aplikacje, które umożliwiają komunikację za pomocą symboli, obrazków, tekstu lub dźwięków.
  • Metody alternatywne: Zastąpienie mowy innymi formami komunikacji, takimi jak gesty, język migowy czy inne indywidualnie dopasowane systemy.
  • Elastyczność i dostosowanie: Narzędzia AAC są projektowane z myślą o indywidualnych potrzebach i możliwościach użytkownika, co pozwala na ich efektywne wykorzystanie na różnych etapach rozwoju.

AAC otwiera nowe możliwości komunikacyjne dla osób z autyzmem, wspierając ich w codziennym funkcjonowaniu i zwiększając ich niezależność.

 

Superwizja i konsultacje 

W naszym ośrodku korzystamy zarówno z zewnętrznej superwizji, jak i wewnętrznych konsultacji (interwizje). Regularne spotkania z doświadczonymi specjalistami oraz interwizje prowadzone przez naszych najbardziej doświadczonych pracowników-konsultantów pozwalają nam na bieżąco doskonalić podejście terapeutyczne i wspierać rozwój całej kadry. Superwizja to proces, w który umożliwia rozwój kompetencji zawodowych i dopasowanie metod do indywidualnych potrzeb podopiecznych. Dzięki tym regularnym konsultacjom i wsparciu, zapewniamy najwyższą jakość usług i skuteczniejszą terapię.


copyright © Krajowe Towarzystwo Autyzmu - KTA. Oddział Białystok
~ all rights reserved ~ 133184 / 59 / 4 ~